Activitate parlamentară, Toate știrile

Drumul expres Galaţi – Brăila a început să se vadă. Deocamdată, doar în buget

În sfârşit, după amendamentele pe care le-am depus şi în 2017 şi în 2018 şi pe care le-am pregătit şi anul acesta dar mai ales după ce mii de gălăţeni au cerut cât s-a putut de clar un drum expres care să lege Galaţiul de autostradă s-a mişcat ceva. Foarte puţin şi foarte greu dar s-a mişcat.

Nu, nu cred că PSD-ul şi-a adus aminte de promisiunile făcute în campania electorală de acum 2 ani ci de faptul că vin patru randuri de alegeri şi gălăţenii sunt nerabdători să îi “răsplătească” pentru anii de aşteptare.

Vestea bună este că astă noapte, în comisia pentru buget, Ministerul Transporturilor a anunţat că drumurile expres Galaţi – Brăila ( 12,29 km ), Focşani – Brăila ( 76 km ), Buzău – Brăila ( 98 km ) şi Centura ocolitoare a Galaţiului ( 33,60 km ) sunt “în pregătire” şi “urmează a fi introduse în buget pe parcusul anului 2019, cu finanţare atât de la bugetul de stat cât şi prin Programul Operaţional Infrastructură Mare”. Adică vor fi folosiţi şi bani europeni.

Adevărul este că, odată cu demararea proiectului podului de peste Dunăre, lucrurile trebuiau să se mişte şi pentru infrastructura rutieră din zonă.

Iată care este însă situaţia reală:

În primul rând, speranţele de a vedea construindu-se ceva anul acesta sunt mici spre deloc. Pentru drumul expres Galaţi – Brăila trebuie mai întâi realizat proiectul şi abia apoi intrat în procedurile de atribuire a lucrării şi lucrarea în sine. Pentru drumul expres Focşani – Brăila ( care va degreva o bună parte din traficul de pe DN 25, Tecuci – Galaţi ), abia anul acesta vorbim despre elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. Licitaţia pentru construire şi lucrarea în sine vor veni abia după. La fel, drumul expres Buzău – Brăila. Pentru asta vor trebui alocaţi alţi bani.

Ca să fie clar pentru toata lumea: pentru drumul expres Galaţi – Brăila exista un studiu de fezabilitate făcut în … 2008 şi reactualizat pentru a putea începe procedurile de proiectare şi apoi de execuţie care vor fi finanţate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020 astfel încât finanţarea construirii să poată fi făcută prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2021 – 2027!

Gândiţi-vă că e nevoie de nu doar de proiectare ( care nu se face într-o săptămână ) ci şi, în baza proiectului, de obţinerea finanţării europene nerambursabile, care este o procedură, iarăşi, de durată.

Practic, guvernul PSD a reacţionat în 2019 la toate amendamentele pe care le-am depus în 2017 şi 2018 şi pe care le-am pregatit şi pentru anul acest. În sfârşit, au înţeles şi dumnealor că, înainte de a scoate buldozerele la demonstraţie este obligatoriu să fie făcută documentaţia. Şi abia după aceea să fie obţinută finanţarea europeană. Altfel nu se poate.

Chiar şi dacă totul este făcut ca la carte, vom putea vorbi despre lucrarea în sine abia peste 2 ani.

Până atunci, aşa cum am spus, sarcina care ne revine este să monitorizăm cu mare atenţie demersurile care vor fi făcute pentru proiectare şi obţinerea finanţării europene.

Nu putem permite greşeli, pentru că orice greşeală, oricât de mică, aduce o altă întârziere.

Discuţia pe care am avut-o aseară, în Comisia pentru buget, cu reprezentanţii ministerului Transporturilor a fost utilă dar vine cu mult prea mulţi ani de întârziere. Ca să îi fac să înţeleagă, până acum am argumentat cu traficul în creştere prin punctele de frontieră cu Republica Moldova, cu producţia de sute de mii de tone de mărfuri din judeţul Galaţi şi cu numărul persoanelor salariate din comunele din judeţul Brăila care urmează a fi traversate de drumul expres spre Buzău.

Trebuie să vă mai vorbesc despre varianta ocolitoare a municipiului Galaţi, un sector de drum expres care va conecta vama Giurgiuleşti cu podul de peste Dunăre.

În urmă cu mai puţin de lună, acest proiect nu era listat între priorităţile Ministerului Transporturilor dar discuţiile pe care le-am purtat au dus la repunerea pe lista de priorităţi a conectării strategice a podului de peste Dunăre. Acest pod este o investiţie uriaşă şi, dacă nu are drumurile strategice de conectare cu Republica Moldova şi Ucraina, nu este pus “să lucreze” la întreaga capacitate.

Ieri noapte, drumul expres care va lega trecerea Prutului de trecerea Dunării a fost anunţat în lista obiectivelor care vor fi bugetate anul acesta.

Cu siguranţă, până în anul 2021, nu va putea fi făcut decât studiul de fezabilitate pentru acest drum expres. E greu de crezut că bugetul naţional administrat de actuala guvernare va suporta până atunci şi cheltuiala de proiectare şi cheltuiala de execuţie. Mai mult, nici linii de finanţare nerambursabile, din fonduri europene, nu vor fi active până în anul 2021.

Însă, chiar dacă amendamentele prin care ceream finanţarea acestor cheltuieli au fost respinse de majoritatea parlamentară PSD – ALDE, am obţinut , din partea unui ministru PSD, includerea pe lista de priorităţi.

Ştiam că nu sunt bani într-un buget cu vitamine dar fără fonduri ( şi nici nu am cerut bani ) dar am obţinut statutul pe care Galaţiul îl merită şi prioritizarea unor drumuri care, odată cu construcţia podului de peste Dunăre, vor transforma regiunea noastră în bine.

Cu toate astea, situaţia poate suferi modificări.

Bugetul a trecut de Comisie dar urmează şedinţa de plen. Nu pot să dau nicio garanţie că Liviu Dragnea nu va avea nevoie de cine ştie ce altă pomană electorală şi atunci vor căuta să taie de undeva.

Iarăşi, e foarte probabil că, din cauza presiunilor electorale din acest an, să fie făcute modificări şi în cazul unei rectificări bugetare.

Repet: chiar dacă a fost făcut anunţul că aceste drumuri expres urmează să fie incluse în bugetul anului 2019, “nu e sfârşitul aşteptării. Nu e nici începutul sfârşitului. Este 
însă sfârşitul începutului” (W.L.S.C)

#continuăm #drumexpres

Bogdan Rodeanu
Deputat USR Galaţi
www.bogdanrodeanu.ro