Anunțuri, Fără categorie, Toate știrile

Grupul de lucru al USR Galați a început analiza propunerii de buget făcute de administrația PSD.

Grupul de lucru al USR Galați a început analiza propunerii de buget făcute de administrația PSD.

Principala problemă este că multe alocări pe diferite capitole bugetare sunt dificil de înțeles fără accesul la documentația din spatele cifrelor. Dar, în cifre absolute, este clar că este cel mai mare buget al municipiului Galați din ultimii 30 de ani.


Buget mare, probleme pe măsură.
Bugetul municipiului Galați, ca multe alte inițiative ale PSD, este disfuncțional și contraproductiv pe termen mediu și lung pentru că este destinat strict funcționarii și este axat prea puțin pe dezvoltare și investiții care să aducă plus valoare.


Primăria a anunțat 110 proiecte de investiții în valoare de 165.084.556 lei. Acești bani vor proveni din următoarele surse: din bugetul local, primăria va aloca suma de 50.350.000 lei. Alți 2.308.000 lei luați vor fi primiți de la bugetul național, prin PNDL. În fine, 22.226.556 lei vor fi luați prin credite Eximbank. Partea pozitivă este că fondurile europene estimate sunt în valoare de 90.200.000 lei. Partea negativă este că banii europeni, ca de altfel o mare parte din finanțările prognozate în acest an nu vizează rezolvarea structurală a unor probleme ale municipiului ci doar părți ale acestor probleme.


Punctăm, astăzi, succint, câteva aspecte despre construcția bugetului municipiului Galați:
1. Primăria are ca furnizori de credite Eximbank și CEC. Sunt 2 credite. Contractele de credit dintre PMG și furnizor se întemeiază pe Hotărâri de Consiliu în care sunt stipulate investițiile care urmează a fi finanțate din banii împrumutați. Condițiile sunt clare: nu este ca în cazul persoanelor fizice, care pot lua un credit pentru nevoi personale și nu întreabă nimeni ce faci cu banii. Fondurile publice (prin contractarea de către autoritatea publică acești bani devin publici) sunt destinați pentru cheltuieli precise, menționate în Hotărârile de Consiliu. Numai că au fost mai multe cazuri în care majoritatea din Consiliu a modificat Hotărârile inițiale, schimbând, politic, firește, destinația banilor împrumutați, în funcție de urgențele electorale ale administrației PSD Galați. USR Galați va impune în Consiliul local abandonarea acestei practici.


2. Tot referitor la împrumuturi: nu trebuie să vedem doar partea bună, investițiile făcute, ci și faptul că aceste împrumuturi trebuie plătite. În 2020 ponderea dobânzilor va fi de aproape 50% din valoarea rambursărilor de credite. Dobânzile pentru anul 2020 totalizează 14.333.000 lei din rambursarea totală din acest an de 33.406.000 lei. Este o problema care se va accentua în următorii ani. Ca parte a administrației după alegerile locale din acest an, USR își propune să atenueze această presiune bugetară prin creșterea absorbției de fonduri europene.


3. Din lunga lista de investiții prognozate de administrația PSD Galați, 46 de proiecte (din 110 prinse in lista obiectivelor de investiții) au valori de sub 135.000 lei; Administrația PSD poate uza de Legea 98/2016 a achizițiilor publice că să efectueze achizițiile prin procedura încredințării directe, evitând problemele generate de licitația publică. Principala problema generată de procedura licitațiilor publice este transparența. Administrația PSD este recunoscută pentru opacitatea procedurilor de achiziție. După intrarea în Consiliul local, USR va impune transparența achizițiilor publice ale primăriei Galați și a societăților comerciale din subordine.


4. PMG a mărit bugetul destinat unităților de învățământ. Nici anul trecut nu a fost mic. Pînă acum însă, oricare ar fi fost sumele alocate pentru școli, grădinițe și licee, cea mai mare parte a cheltuielilor pentru săpun și hârtie igienică, de exemplu, a fost suportată de părinți. Mai mult, oricît de mare a fost alocarea bugetară pentru învățământ, s-a generalizat situația în care părinții plătesc sume mari pentru reparațiile curente ( zugrăvit, reparații, mobilier, schimbarea parchetului, instalații electrice, perdele sau dotări cu aparatură electronică de genul imprimante, calculatoare ori videoproiectoare. ) USR va acționa în Consiliul local pentru că această practică să dispară din școlile gălățene. Părinții plătesc deja taxe și impozite.


5. Finanțarea pentru sport: foarte mică față de necesar. În plus, avem suspiciunea că alocările au vizat mai mult criterii politice, dată fiind politizarea cluburilor sportive, în administrația cărora profesioniștii au fost obligați să lase locul celor trimiși de partidele reprezentate acum în Consiliul local. Obiectivul USR este ca banii publici să meargă cu precădere către cluburile sportive performante și către sporturile de masă la nivel de copii și juniori. Asta înseamnă inclusiv finanțarea pentru, de exemplu, amenajarea în toate școlile și liceele de terenuri moderne pentru sporturi individuale și de echipe.


6. Din bugetul propus de administrația PSD lipsesc investițiile în serviciile sociale. Există, e drept, bani alocați pentru reabilitarea termică a unor centre sociale, de exemplu, dar lipsesc proiectele sociale noi, solide, de care gălățenii care se confruntă cu probleme sociale au mare nevoie. Proiectul de buget alcătuit de PSD va duce la stagnarea dezvoltării și a diversificării serviciilor sociale. Practic, bugetul propus de PSD e gândit mai mult pentru bani decât pentru oameni.
6. Lipsesc investițiile în informatizarea fiscalității locale. Aici lucrurile sunt dureros de clare: PSD se pregătește să piardă și lasă următoarei administrații același grad de birocratizare exasperant nu doar pentru contribuabili ci și pentru angajații primăriei. Obiectivul USR este ca investițiile în acest sector să ducă la eficientizarea sistemelor informatice astfel încât calitatea serviciilor oferite contribuabililor să crească rapid.
Este mult de analizat, documentat și de dezbătut despre bugetul municipiului Galați pe anul 2020.


Ca primă concluzie: este un buget de consum, nu de dezvoltare. Este un buget al cheltuielilor mici sau fragmentate, care facilitează “tunurile” în achizițiile publice și care nu dă coerență în dezvoltarea municipului Galați, grav afectată în primul rând de cheltuielile salariale disproporționate față de calitatea serviciilor publice, de calitatea administrării publice, în general.

Va urma
USR Galați