Legea Zonelor Metropolitane Legea Educatiei Profesionale Postliceale

Legea Zonelor Metropolitane 2.0

În mai puţin de un an, din 2021, România va începe să beneficieze de unul din cele mai mari bugete ale Uniunii Europene alocate unui stat membru. Asta înseamnă că putem primi mult mai mulţi bani decât cotizăm: suma se va ridica la peste 30 miliarde de euro.

Sunt Bogdan Rodeanu, deputat USR Galaţi şi am făcut Legea Zonelor Metropolitane 2.0.

Ideea e simplă. Finanţările vor fi centrate pe cooperare și parteneriat, pe coeziune.

Următorul exerciţiul financiar va urmări 6 priorităţi majore (infrastructura, mediu, etc) iar România trebuie să fie pregătită să acceseze liniile de finanţare. Altfel, pierdem banii!

CE ESTE ZONA METROPOLITANĂ?

O zonă metropolitană este un centru mare urban, format dintr-o metropolă mare și zona sa adiacentă de influență. Unul sau mai multe orașe din zonă se constituie drept centrul de dezvoltare al întregii zone, care va purta, de obicei, denumirea celui mai important oraș component.

În România, prima zonă metropolitană constituită a fost Zona metropolitană Iași (2004), în care sunt incluse municipiul Iași și 13 comune din jurul acestuia.

Ca urmare a modificării art. 7, alin. (1) din legea nr. 351 din 6 iulie 2001, prin legea nr. 264/2011, și municipiile, reședinţă de județ, pot constitui zone metropolitane prin asociere cu localitățile urbane și rurale aflate în zona imediată. Cele mai mari 8 zone metropolitane ale României (București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești și Timișoara) concentrează 50% din populația României și 75% din veniturile fixe ale țării. Practic, cele 8 zone au cunoscut cea mai mare dezvoltare economică, socială, culturală, cu rate ale șomajului scăzute, ceea ce asigură locuitorilor un confort financiar menit a le îmbunătăți viața și dezvoltarea personală.

Pentru implementarea Legii Zonelor Metropolitane 2.0 este obligatoriu ca autorităţile locale (primării, consilii locale) să se așeze la aceeași masă și să colaboreze.

Am elaborat Legea Zonelor Metropolitane 2.0 pentru a impulsiona cooperarea la nivel local, pentru că lipsa acesteia va avea pe viitor costuri şi mai mari decât a avut până acum.

Condiția colaborării unitare, dincolo de orgoliile politice, trebuie să primeze, fiindcă doar astfel societatea în care trăim are șanse reale de a depăși blocajul în care este menținută de zeci de ani.

Pentru asta, trebuie identificate:

  1. probleme și priorităţi comune ale mai multor UAT-uri,
  2. soluţii pentru fiecare subiect în parte și o argumentare cu documentaţie tehnică minimale.

Trebuie un act de voinţă, de parteneriat, recunoscut legal. E nevoie de certificarea legislativă a voinţei lor comune și a dorinţei de parteneriat. Și cea mai simplă soluţie este înfiinţarea de Zone Metropolitane.

DE CE GALAŢIUL ARE NEVOIE DE ZONE METROPOLITANE?

Utilizarea acestui concept exclude concurenţa politică între primării, intersecţia de bugete și, mai ales, lasă susţinerea efectivă a proiectului de implementat în sarcina celui mai mare ordonator de credite la nivel de judeţ: Consiliul Judeţean.

Iar aici intervine rolul partidelor politice care vor fi reprezentate în Consiliul Judeţean, după alegerile locale din anul 2020.

Nu în ultimul rând, Consiliul Judeţean dispune de departamentele de implementare, urmărire și control financiar dedicate unor astfel de măsuri.

Avantajele Zonelor Metropolitane

*Decongestionarea aglomerării urbane;

*Identificarea tipului de dezvoltare care se pliază pe nevoile comunității;

*Fonduri bugetare mai mari pentru localitățile cu venituri mici;

*Accesarea fondurilor structurale de la Uniunea Europeană;

*Beneficiile economice derivate din creșterea atractivității zonei pentru investitori;

*Furnizarea unui mediu stabil și de încredere pentru investiții;

*Îmbunătățirea infrastructurii tehnico -edilitare și de transport;

*Satisfacerea cererii de locuințe a populației;

*Crearea de locuri de muncă prin atragerea de investitori și creșterea nivelului de trai pentru populație;

*Dezvoltarea regională și investițiile în infrastructură;

*Extinderea rețelelor de utilități (alimentare cu apă potabilă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, iluminat);

DE REȚINUT: Zona Metropolitană este un instrument de importanță vitală pentru economia ţării, pentru accesare de fonduri și de rezolvarea unor probleme comune a unor localități care colaborează între ele la nivel de cetățeni și piața economică.

ŞANSA GALAŢIULUI – BANII EUROPENI

În următorul exerciţiu financiar european, România va începe să beneficieze de unul din cele mai mari bugete ale Uniunii Europene alocate unui stat membru. Asta înseamnă că putem primi mult mai mulţi bani decât cotizăm: suma se va ridica la peste 30 miliarde de euro.

Nici Galaţiul şi nici Tecuciul nu pot refuza această şansă!

Exerciţiul financiar va urmări 6 priorităţi majore (infrastructura, mediu, etc) iar România trebuie să fie pregătită să acceseze liniile de finanţare. Altfel, pierdem banii!

 

Zonele metropolitane reprezintă motoarele economice ale unei ţări.

În Zona Metropolitană Galați sunt incluse localitățile: Braniștea, Cuca, Cuza Vodă, Foltești, Frumușița, Independența, Pechea, Piscu, Rediu, Scânteiești, Schela, Șendreni, Slobozia Conachi, Smârdan, Tulucești, Vânători. În Zona Metropolitană Tecuci sunt incluse localitățile: Băleni, Barcea, Brăhășești, Buciumeni, Cerțești, Corni, Corod, Cosmești, Costache Negri, Cudalbi, Drăgănești, Drăgușeni, Fundeni, Ghidigeni, Gohor, Grivița, Ivești, Liești, Matca, Movileni, Munteni, Negrilești, Nicorești, Poiana, Priponești, Smulți, Tudor Vladimirescu, Țepu, Umbrărești, Valea Mărului, Vârlezi.

DE CE ZONA METROPOLITANĂ TECUCI?

În urmă cu 30 de ani în Zona industrială a Tecuciului își desfășurau activitatea peste 5000 de persoane (tecuceni și cetățeni din comunele direct învecinate municipiului).

În urma linșajului economic din vremea conducerii PSD-iste Iliescu-Năstase, în România s-au închis peste 1250 de fabrici, uzine, întreprinderi, unități de producție; cele mai multe au fost vândute bucată cu bucată la preț de fier vechi.

În lunga listă neagră a coloșilor industriali care asigurau și susțineau economia țării se aflau întreprinderile și fabricile din Tecuci. În 30 de ani, politicienii din administrația locală și națională nu au manifestat nici un interes pentru redresarea acestor intreprinderi care au constituit cândva motoarele economice ale zonei.

Zona Metropolitană Tecuci este singura șansă de redresare și dezvoltare pentru oraș și pentru 30 de comune!

Fără implementarea conceptului de zonă metropolitană viitorul orașelor de rangul Tecuciului nu se arată luminos mai ales din lipsa unor proiecte concrete care să le justifice, cel puțin în viziunea actorilor politici, existența.

În acest moment, Tecuciul, din punct de vedere al administrației publice locale, este doar un consumator. Aparatul administrativ al orașului, supradimensionat pentru a satisface clientela politică, consumă resursele financiare ale bugetului local constituit din taxele și impozitele plătite de populație, fără a oferi ceva concret la schimb și fără a produce alte venituri care ar fi putut fi utilizate la investiții. Banii încasați de la populație acoperă salariile aparatului bugetar din primărie și instituțiile aflate în subordinea Consiliului local, iar infrastructura edilitară rămâne una dezastruoasă, multe cartiere sunt private de alimentare cu gaze naturale, de alimentarea cu apă potabilă ori canalizare, ca să nu mai vorbim de transportul public în comun aproape inexistent.

EFECTUL BENEFIC AL ASOCIERII ÎN ZONA METROPOLITANĂ TECUCI

Implementarea conceptului de zonă metropolitană la nivelul municipiilor de rang II așa cum este Tecuciul, transformarea urbei în centru polarizator căruia i se asociază alte 30 de localități din mediul rural, reprezintă garanția certă a multiplelor avantaje de care vor beneficia locuitorii din zonă, și anume acces la finanțări pentru infrastructură prin cooperare instituțională directă între UAT-uri de ranguri diferite; diminuarea decalajelor de dezvoltare în ceea ce privește alimentarea cu apă potabilă, gaze naturale și energia electrică; creșterea accesului la facilități și servicii; consolidarea infrastructurii rutiere și dezvoltarea sistemului de transport; etc.

Prin implementarea conceptului de zonă metropolitană se creează relații de cooperare multiplă, relații de interdependență, stimulându-se astfel fluxul de bunuri, informații, servicii și populație dintre localitățile incluse în zona metropolitană, se încurajează dezvoltarea relațiilor de cooperare între localitățile rurale și orașul Tecuci (prin parteneriate publice între autoritățile administrației publice locale sau parteneriate public‐ private cu implicarea sectorului civil; crearea de parteneriate economice și deschiderea comercială, prin politici naționale și programe locale).

 

Bogdan Rodeanu

Deputat USR Galaţi

www.bogdanrodeanu.ro