Anunțuri, Toate știrile

UDMR a obținut ceea ce a și negociat.


Autonomia Ținutului Secuiesc nu este doar „un experiment de laborator”. Este și un instrument politic.

Este cert faptul că o astfel de Autonomie este un fapt nerealizabil și nefondat.

Dar este FOARTE IMPORTANT pentru UDMR ca acest subiect să fie pe agenda publică și să fie dezbătut.

DEZBATERE PUBLICĂ, asta își dorește UDMR. Au cerut-o și oficial.

Ajută foarte mult la capitalizarea electorală în rândul minorității maghiare și, totodată, izolează electoratul acestei minorități de restul partidelor politice.

UDMR are nevoie de acest lucru. Se apropie alegerile – și cele locale dar și cele parlamentare.

Și PSD are nevoie de acest lucru. Au nevoie de voturile UDMR în Parlament. PSD poate închide ochii la un astfel de demers, care nu le afectează sectorul propriu de electorat.

Pentru că, imediat, pot comunica că au rezolvat situația: convocarea plenului la Senat și respingerea proiectului.

Au și pe cine să dea vina. Pe cei din PNL. Dar și aceștia au profitat de situație pentru că altfel nu se explică o serie de omisiuni în tot acest circuit legislativ.

– Data la care s-a împlinit termenul constituțional pentru dezbatere și vot final: 25.03.2020
Asta înseamnă că, începând cu data de 26 martie, proiectul era deja adoptat.

Un Plen ulterior al Camerei Deputaților nu trebuia decât să ia la cunoștință acest fapt și să oficializeze adoptarea tacită prin lipsa dezbaterii. La Camera Deputaților nu se mai putea face nimic încă de acum o lună.

Pentru (ne)urmărirea acestui termen putem fi toți deputații trași la răspundere.

DAR, responsabilitatea efectivă este a Comisiei pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului.

Tehnicul Comisiei ( funcționarii parlamentari ) și Biroul Comisiei ( deputați ) trebuiau să urmărească și să aibă grijă ca toate termenele proiectelor pentru care au dat raport să fie respectate. Comisia are președinte PNL iar în Biroul de Conducere a Comisiei regăsim: PSD, PNL, UDMR și Pro Europa.

Însă nu este destul să dai un raport. Trebuie efectiv să gestionezi și partea de dezbatere, acolo unde este prezentat și Raportul proiectului.

– Președintelui României i-au trebuit câteva ore să emită un punct de vedere pe proiect. Guvernului i-au trebuit 2 luni și jumătate! Și l-a dat: răspunsul guvernului a venit la 2 săptămâni după depășirea termenului.

Mulți au știut această poveste. Dar nu au făcut nimic. Au lăsat sa se întâmple lucruri ca mai apoi să profite comunicațional de situația pe care tot ei au creat-o.

Proiectul legislativ al Autonomiei ȚINUTULUI SECUIESC este o problema de CSAT.

Induce tensiuni interetnice artificiale și izolează românii de etnie maghiară în zona unor percepții de care profită cu nonșalanță unii actori politici.

Iar UDMR este principalul beneficiar. Fără astfel de subiecte si-ar înceta existența.

Acest proiect este un „subiect” de capitalizare politica.

Am propria experiență în relaționarea cu UDMR:

Legea Zonelor Metropolitane a fost subiect de negociere in Comisia de Administrație la Senat. Nici PSD, nici ALDE și nici UDMR nu votau acest proiect. Se abțineau.

Ajunsesem sa avem la proiect raport de respingere din cauză abținerilor în comisie.

Cu 6 abțineri și 2 voturi pentru, proiectul intrase in Plenul Senatului cu Raport Negativ.

L-am scos de acolo in ultimul moment și l-am retrimis la comisie pentru reanalizare.

Am înțeles atunci ce se întâmpla.

UDMR nu era de acord cu un amendament făcut de minister iar PSD nu trecea peste dorința acestora. Tot baletul astă a durat 2 luni. Renunțarea la amendament și revenirea la forma inițială pe care am depus-o a generat brusc unanimitate pozitvă.

Nu-i ineresează ce poate face un proiect pentru țară. Îi interesează doar cum îl pot utiliza politic.

Si, îi deranjează USR. Îi deranjează foarte mult pentru că nu e un partener de negocieri în astfel de contexte.

Cea maiTEHNICĂ concluzie, printre altele, este că USR trebuie să își perfecționeze propriul sistem de monitorizare legislativă.

Vom integra și un modul de urmărire a termenelor de adoptare tacită. Ceea ce în Parlament NU există, tocmai pentru a se putea ajunge în astfel de situații.

Celelalte concluzii trase le vom discuta și pe parcurs. Cu cifre și argumentații oficiale.

Bogdan Rodeanu
Deputat USR Galați