Zona Metropolitană Galați-Brăila

Zona metropolitană e definită în Legea 351 din 2001 ca fiind o zonă constituită prin asociere, pe bază de parteneriat voluntar, între marile centre urbane (Capitala României și municipiile de rangul întâi) și localitățile urbane și rurale aflate în imediata apropiere, la distanțe de până la 30 de kilometri, între care s-au dezvoltat relații de
cooperare pe multiple planuri.

Prima zonă metropolitană constituită în România a fost Zona Iași, la data de 8 aprilie 2004, compusă din municipiul Iași și 13 comune din jurul acestuia. De asemenea, Zona metropolitană Craiova a luat ființă pe 11 februarie 2009. La data de 2 aprilie 2012 a apărut Zona Metropolitană Baia Mare, formată din municipiul Baia Mare și 17 localități din vecinătate, iar pe 26 aprilie 2013 a fost înființată Zona Metropolitană Satu Mare, formată din municipiul Satu Mare și 30 de localități din jurul acestuia.

Nu am inventat noi roata. Zona metropolitană Ranstad, cu 7 milioane de locuitori, Zona metropolitană Rin-Ruhr, cu 11 milioane, sau Zona Viena-Bratislava, cu aproape 5 milioane, sunt doar câteva exemple de aglomerări urbane și industriale din Europa. Ce ar însemna pentru România înființarea unei Zone metropolitane ”Dunărea de Jos”? Asocierea municipiilor Galați și Brăila, cărora să li se alăture comunele Șendreni și Vădeni.

Pentru că zonele metropolitane sunt structuri independente, fără personalitate juridică, o astfel de asociere se poate realiza numai cu acordul consiliilor locale și prin consultarea populației cu privire la planurile de dezvoltare a regiunii. La bugetul comun al Zonei Metropolitane „Dunărea de Jos” trebuie să contribuie, proporțional, atât orașele Galați și Brăila, cât și comunele Vădeni și Șendreni.

Banii pot fi folosiți pentru partea de cofinanțare a unor proiecte cu fonduri europene. Șansele de a obține astfel de finanțări cresc considerabil, iar Zona Metropolitană Dunărea de Jos va deveni atractivă pentru investitorii interni și externi. Doar așa poate fi urmat un plan de dezvoltare zonal, aprobat după consultarea cetățenilor cu privire la investițiile în infrastructură, în obiective sociale și de agrement.

 

Cu posibilitatea dezvoltării infrastructurii rutiere, feroviare și fluviale, cu pod peste Dunăre, la Brăila, combinat siderurgic la Galați, cu Zone Libere în proximitatea ambelor orașe, cu poligon militar NATO și cu apropiata vecinătate a altor două țări, Republica Moldova și Ucraina, Zona Metropolitană Dunărea de Jos trebuie să constituie un pol economic de interes european.

Pe baza regulilor stabilite în contractul de asociere, poate fi desemnat un Consiliu Metropolitan care să adopte proiectele de dezvoltare, după consultarea populației din cele patru unități administrativ-teritoriale. Din componența acestui Consiliu pot face parte primarii și consilierii reprezentanți ai localităților, iar președinția poate fi asigurată prin rotație, cu mandate de un an, fiecare!

Aceasta este Zona Metropolitană Dunărea de Jos și acesta este viitorul regiunii de sud-est a României!”- Bogdan Ionel Rodeanu, deputat USR Galați.